Czytanie na głos albo też recytowanie z pamięci wierszy logopedycznych jest jednym ze skuteczniejszych sposobów utrwalania prawidłowej wymowy. Z myślą o moich podopiecznych, którzy mają trudności z głoskami „sz” i „ż” („rz”) napisałam wierszyk o wywarze.
Wiersz „W wywarze” do pobrania:
https://drive.google.com/file/d/0B4Znt_PeD4EELUdIV0pjQ25VVXQ5MDBHLWNveGlXWUtzR1Vz/view
Do czego wykorzystać wierszyk na zajęciach logopedycznych? Przede wszystkim, do utrwalenia głosek „sz” i „ż” („rz”). Ale nie tylko do tego.
Warto od razu skorzystać z okazji i zadbać o poszerzenie słownictwa dziecka. Może się okazać, że wręcz konieczne będzie wyjaśnienie, czym jest wywar oraz kto i dlaczego go robi. Jest to też dobry moment, by wspomnieć o eliksirze, miksturze czy zupie. Nie zaszkodzi również krótka rozmowa o lekarstwie i antidotum.
Wiersz sprawdzi się też do ćwiczenia czytania ze zrozumieniem, umiejętności znajdowania informacji w tekście i kategoryzacji ze względu na różne kryteria. Zadaniem dziecka może być znalezienie w tekście wszystkich składników wywaru czarownicy, a następnie podzielenia ich na: jadalne i niejadalne, potem na rzeczywiste i nieistniejące w rzeczywistości.
Na koniec dziecko samo może skomponować własny wywar… Z przedmiotów znajdujących się w gabinecie, które w swojej nazwie mają głoskę „š” lub „ž”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz