Noam Chomsky zdefiniował „kompetencję językową” jako nieuświadomioną zdolność użytkownika języka do tworzenia wcześniej niesłyszanych zdań, do parafrazowania usłyszanych wypowiedzi oraz do oceniania ich pod kątem ich poprawności językowej.
Osiągnięcie tak rozumianej kompetencji językowej często jest głównym celem terapii logopedycznej wielu osób.
Nie musi być jednak jedynym. Język poza narzędziem do komunikowania się w celu przekazania informacji może być też narzędziem do tworzenia zabawy. Kompetencja językowa jest nieuświadomiona, ale dobrze rozwinięta kompetencja kulturowa zawiera często w sobie świadomą wiedzę o języku i umiejętność jej użycia w celach humorystycznych.
Pamiętacie
moją notkę o błękitozie krokodylej? Jeśli nie, to polecam zajrzeć: https://www.logomiaupedia.pl/2016/12/bekitoza-krokodyla-czyli-notka-o-tym.html.
Dzisiaj za to pokażę moją tegoroczną pomoc logopedyczną – szalone
grzyby.
Pomoc ta pozwala utrwalać prawidłową wymowę głosek i jednocześnie wspiera rozumienie budowy słowotwórczej wyrazów.
Zadanie
jest w gruncie rzeczy proste: dziecko losuje nazwę szalonego grzyba,
próbuję ustalić, skąd mogła się wziąć taką nazwa, a następnie tworzy
pasującą ilustrację.
Plansza z grzybami do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoską „sz” do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoską „ż”/„rz” do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoskami „tr” i „dr” do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoską „r” do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoską „s” do pobrania:
Plansza z nazwami grzybów z głoską „z” do pobrania:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz